Sök:

Sökresultat:

45 Uppsatser om Förskolans uterum - Sida 1 av 3

Öppningsbart tak för uterum

Examensarbete handlar om öppningsbara tak till uterum. Flera alternativ har undersökts, en av dessa har vidareutvecklats. Resultatet Àr en otestad lösning pÄ den problemstÀllning som presenterades av MÄlerÄs Mekaniska AB..

Uppdrag: Dans : En kvalitativ intervjustudie om förskollÀrares syn pÄ dans i förskola och förskoleklass.

Denna studie har som syfte att utreda hur fo?rskolla?rare ser pa? dans inom fo?rskolans och fo?rskoleklassens verksamhet, att o?ka kunskapen om vilka fo?rutsa?ttningar som skapas fo?r dansen inom ramen fo?r fo?rskolans och skolans pedagogiska verksamhet. Studien har a?ven avsikt att utreda om flickor respektive pojkar ges lika fo?rutsa?ttningar och mo?jligheter fo?r att dansa. Vi har anva?nt oss av intervjuer fo?r att uppna? detta syfte, och har intervjuat 11 fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskola och fem fo?rskolla?rare verksamma i fo?rskoleklass.

Det Àr inne att vara ute ? om barns utelek pÄ förskolan

BAKGRUND: Vi Àr speciellt intresserade av utomhuspedagogik och dess möjligheter tillaktiv inlÀrning. VÄr studie handlar om att se barns lek pÄ utegÄrden utifrÄn barnensperspektiv. Bakgrunden handlar om barnens motivation till rörelse utomhus. Den belyser attdet finns mÄnga olika ?uterum? pÄ förskolegÄrden.

Att anvÀnda eller inte anvÀnda uterummets möjligheter i det sprÄkutvecklande arbetet i förskolan

Föreliggande studie har undersökt om och i sÄ fall hur förskolor bedriver ett sprÄkutvecklande arbete i uterummet. Tidigare forskning och litteratur om sprÄkutveckling och utomhuspedagogik presenterades tillsammans med förskolans styrdokument och jÀmfördes med det empiriska underlaget. Studiens slutsats blev att det finns tydliga indikationer pÄ att det sprÄkutvecklande arbetet i förskolans uterum kan och bör utvecklas. För att detta ska vara möjligt behöver man arbeta med den rÄdande kunskapssynen hos sÄvÀl ledning som pedagoger verksamma i barngrupp i förskolan. Ett fÀrdigstÀllt material för sprÄkutvecklande arbete i förskolans uterum skulle inte utgöra nÄgon nÀmnvÀrd skillnad enligt majoriteten av de pedagoger och beslutsfattare som deltagit i undersökningen, sÄvida materialet inte kompletteras med teori och utbildning..

"Att bli mÀnniska" : en grundad teori om musiklekens legitimitet i fo?rskolans toddlarverksamhet

Uppsatsen behandlar fra?gan om musiklekens betydelse fo?r de yngsta barnen (1-3 a?r) i fo?rskolan. I just denna ma?lgrupp a?r gra?nserna fo?r omsorg, lek och la?rande ta?mligen flytande. Den svenska fo?rskolan har en la?ng tradition av att anva?nda sig av musikaliska aktiviteter i verksamheten vilka kan uppfattas som tagna fo?r givna.

Grönstruktur och inglasade uterum : förtÀtningselement i den hÄllbara staden

Detta kandidatarbete i landskapsarkitektur har utförts vid Institutionen för stad och land, Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala under vÄrterminen 2010. Uppsatsen behandlar hÄllbar stadsutveckling med fokus pÄ förtÀtning som kommit att bli en vÀlanvÀnd metod i dagens stadsutveckling. Studien talar för att alla element i staden bidrar till förtÀtning, i synnerhet grönstrukturen, som numera ofta Àr utsatt för exploatering. Uppsatsen förklarar grönstrukturens vÀrden och roll som förtÀtningselement och föresprÄkar en funktionell tÀthet. Slutligen behandlar studien förtÀtning inom de Àldre bostadsomrÄdena GÄrdsten och JÀrnbrott i Göteborg.

Rum i park : En verksamhet med fokus pÄ barn och ungdomar

Examensarbetet utvecklar en miljö för barn och ungdomar i olika Äldersgrupper, dÀr bÄde inne- och uterum Àr av lika stor vikt. Vidare utvecklar projektet gestaltningen och anvÀndningen av en befintlig park i Stockholm..

En kÀnsla av ljud : den subtila och platsanpassade ljudinstallationen som en del av uterummet

Our experience of the surrounding environment is affected by all of our senses, yet, in Landscape Architecture, by tradition, mostly the visual aspect has been the focal point. In this essay, however, the subject will be the auditory and its interaction with the visual..

"Vi ska bygga med lÄnga klossar sÄ att tornet blir Ànda upp till taket" : En studie av verktyg och uttrycksformer nÀr barn synliggör matematik i förskolans olika innomhusmiljöer

Syftet med studien var att fa? kunskap om vilka verktyg och uttrycksformer barn anva?nder na?r matematik synliggo?rs i den fria leken i fo?rskolans olika inomhusmiljo?er. Utga?ngspunkt har varit uttrycksformerna som finns beskrivna i fo?rskolans la?roplan (Lpfo? 98, rev. 10) samt Bishops (1991) sex fundamentala matematiska aktiviteter.

SvÀngda formers dans : form, fÀrg och riktning : ett gestaltningsprojekt för offentliga uterum

Detta Àr ett möbelprojekt för offentliga utomhusmiljöer, dÀr moduler strÀcker sig i olika riktningar och bildar rum i rummet.Formen pÄ modulerna, och pÄ möbeln som helhet, bygger pÄ abstrakta modeller av olika platser i staden i kombination med, för mig, centrala begrepp som skala, repetition och mÀngd.Jag vill visa exempel pÄ hur man kan arbeta med möbler i offentlig miljö, samt utveckla en vÀl fungerande möbel som skapar stimulerande mötesplatser i staden..

Är det inne att lĂ€ra ute? En studie av hur man anvĂ€nder utemiljön i undervisningen

Detta arbete handlar omutomhuspedagogik. Det bygger pÄ en litteraturgenomgÄng med olika exempel frÄn andra lÀrares tankar om utemiljöns pedagogiska fördelar. Vidare finns tre lÀrares erfarenheter frÄn vad man kan arbeta med utomhus. Arbetet innehÄller ocksÄ en presentation av hur VÀstra Hargs skola har byggt upp sin utemiljö och hur Charlottenborgsskolan i Motala arbetar med sin"Gröna trÄd"frÄn F-6. Det innehÄller ocksÄ en bilaga dÀr det ges exempel pÄ vad man kan göra ute inom de olika Àmnen som vi har i skolan..

En glÀdje att fÄ uppleva ord : FörskollÀrares konstruktioner av höglÀsningssituationen

I denna studie underso?ks fo?rskolla?rares olika fo?rha?llningssa?tt till ho?gla?sningssituationen och barns spra?kutveckling. Syftet a?r att diskutera och problematisera fo?rskolla?rares konstruktioner av barns spra?kliga aktiviteter i samband med ho?gla?sningssituationen. Empirin grundas pa? intervjuer med fem fo?rskolla?rare vilka analyseras med hja?lp av diskurspsykologi.

Ekologiskt byggande och boende: undersökning av sex hus

I examensarbetet visas vad ekologiskt byggande och boende kan innebÀra. Arbetet bestÄr av tvÄ delar, en litteraturstudie och en undersökning av sex hus. Litteraturstudien visar att kretsloppstÀnkande dÀr yttre miljö, ingÄende materiel, konstruktion, inre miljö, resursanvÀndning och de boende samverkar. De sex husen har undrsökts med hÀnsyn till litteraturstudiens resultat. Undersökningen visar att alla husen kan spara uppvÀrmningsresurser genom att bygga till ett inglasat uterum.

Urban building vid Hornsbruksgatan

Urban building vid HornsbruksgatanProjektet handlar om att aktivera bergsbranten lÀngs Hornsbruksgatan pÄ Södermalm i Stockholm och samtidigt skapa en lÀnk mellan gatan och Högalidsparken utan att isolera dem ytterligare frÄn varandra.Det Àr ett förslag pÄ en Urban building, en city building, med bÄde privata och publika ytor. Den innehÄller bostÀder, lokaler för uthyrning till kontor, butiker och restauranger samt uterum och parkeringsplatser.Byggnaden har sin framsida mot gatan och ljus slÀpps in enbart frÄn ett hÄll. Projektet Àr ett försök att skapa kvalitativa bostÀder och utrymmen under rÄdande förutsÀttningar vad gÀller ljus, rymd och avskildhet. .

Matematikens uterum

Syftet med denna studie Àr att undersöka och kartlÀgga nÄgra lÀrares tankar kring utomhusundervisning i matematik. Det Àr ocksÄ intressant att undersöka vilka faktorer som pÄverkar lÀrarna i deras val av undervisningsmiljö. PÄ den begrÀnsade tid som studien hade till sitt förfogande passade det att göra fokusintervjuer. För att öka tillförlitligheten för studien gjordes Àven en enkÀtundersökning. UtifrÄn insamlade data, kartlades lÀrarnas tankar och erfarenheter kring utomhusundervisning i matematik.

1 NĂ€sta sida ->